woensdag, december 20, 2006

Simpel? Organisch?

Eén van de blogs die ik het meest trouw lees is die van Marc. Twee posts van hem, A beachhead to Europe en The Missional DNA hebben mijn gedachten over kerk zijn weer op gang gebracht.

Ik beloof het, ik hou het kort.

In mijn achterhoofd had ik nog de discussie in mijn achterhoofd over 'emerging': wat is 'emerging'. Vele pogingen tot definities en inkaderingen zijn gedaan, maar het blijkt dat het gewoon niet kan. Wat vandaag aan het 'emergen' is, is dat morgen al niet meer. Het valt niet te definieren. Gelukkig zijn er termen waarbij dat wat makkelijker ligt.

In één post noemt Marc 'simple church'. Een heerlijk inzichtelijke term: simpele kerk. Een handjevol mensen die samen met Jezus bezig zijn (bidden, Bijbel lezen), hem proberen te volgen in hun dagelijks leven, en betrokken zijn op hun medemensen en heel de schepping. Voíla, een kerk. Geen gebouw, geen vaste leiderschapsstructuur, weinig tot geen organisatie, geen beleidsplan, geen dominee, eigenlijk bijna niks waaraan we denken bij 'kerk'. Gewoon wij, Jezus, en de wereld.

(daarmee wil ik niet zeggen dat organisatie of beleid een slecht iets is, het is alleen bijzaak. Soms een hele nuttige bijzaak, vaak ook niet)

Een andere term, 'organic church', is min of meer een synoniem. Het gaat over de kerk als organisme, om de flow van geestelijk leven van Jezus naar zijn volgelingen naar heel de wereld. De kerk is geen instituut, maar een gemeenschap, een verzameling van volgelingen van Jezus.

Twee termen die misschien toch een beetje lastig zijn, maar die ons wel helpen om dingen juist simpel te houden. Jezus, wij en de wereld. Wat gaan we daar vandaag eens mee doen?

Bij mijn gebedsgroepje op de faculteit (ik blog daar binnenkort meer over, hoop ik) willen we het ook niet al te ingewikkeld maken. We hebben geen vast programma, alleen een drievoudige focus. We willen groeien in onze relatie met God, we willen groeien in onze vriendschap met elkaar, en we willen relevant zijn voor de buitenwereld. Hoe? Dat is vraag twee, en die wordt steeds op een andere manier beantwoord.

Don't you just love it?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het klinkt idd prachtig, zo'n simpele kerk, maar ik denk dat het niet mogelijk is... Je ontkomt niet aan leiderschap, organisatie, beleid en structuur. Denk ik.

Gijs zei

Ik wil niet ontkennen dat er behoefte is aan leiderschap, beleid, en dergelijke. Wel wil ik graag onderscheid maken tussen wat essentieel is aan kerk zijn (gemeenschap, aanbidding, missie), en wat niet-essentieel is, maar slechts ondersteunend.

Vervolgens wil ik kijken in hoeverre de niet-essentiele dingen daadwerkelijke ondersteunend zijn voor de essentiele dingen. Wat voor leiderschap, wat voor beleid, wat voor organisatie en structuur heb je nodig om mensen te helpen om discipelen van Jezus te zijn?

'Simple church' wil dan ook niet zeggen dat je geen leiderschap hebt, of geen structuur. Het onderwerpt alleen alle 'toeters en bellen' aan dat wat essentieel is.